6 maj 2015

Smolt

Jag har haft ett litet uppehåll i fisket då ryggen bland annat har varit dålig. Men, igår kom jag äntligen ut i havet igen. Ett lugnt och stilla pass. Men blött. Och det kändes hett. Men, fisket i fjordarna är trögt just nu. Och jag tror mig veta varför. 
Jag har en kollega som fiskar mycket havsöring, och han, liksom jag har varit lite fundersamma. Var är fisken? 
Men nu tror vi oss ha löst problemet. Troligen har många fiskat mött upp sillstimmen lite längre ut och samtidigt banat väg för horngäddorna som nu gjort sitt intåg. Jag gör nog ett försök längre ut idag. Bara för att se om mina teorier är rätt. 
Gårdagens fiske renderade dock i lite fisk. Det var inga storlekar att skryta med, förutom möjligen den minsta. För nu har smolten vandrat ut i vikarna. Jag fångade faktiskt den minsta fisk någonsin igår. Öring alltså. Det är kul att se återväxten och trevligt att få säga hej till en liten krabat. Hatten av. Det var en fighter. 
Jag försöker uppdatera ikväll eller imorgon igen. 
Håll till godo :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar