13 maj 2015

Fortfarande lite trögt

Det är inte helt enkelt just nu. Jag har lagt många mil bakom mig i sökandet efter fina havsöringar. Jag har stött på allt från smolt till näbbgäddor, men få bra havsöringar. Igår tog jag mig söderut, mot ett strömsatt parti på kusten, där jag vet att det går fin fisk. Jag fiskade utanför huggperioden, som jag normalt inte gör, då jag märker en stor skillnad i aktivitet. Det var samma sak igår, ingen aktivitet förrän jag var på väg in i huggperioden. 

Jag hade gått runt hela ön, och var tillbaka på ruta ett. La ut ett kast vid ett slags överhäng, och lät flugan sjunka något. Började ta hem och där visade sig den första fisken. Den var i stöten och attackerade några kast senare flugan. Apetrollet i grundutförandet. Det var ingen gigant till fisk, men kanske 40cm. Tappade fjäll som aldrig förr och återfick sin frihet. Jag hade fler kontakter, men inget som riktigt ville. Men, jag fick chansen att se lite fisk. Då stället jag fiskade på strömmar så bra så kunde jag se fisk som stod och vilade. Riktigt häftigt i det klara vattnet. 

Jag åkte till mina hemtrakter för ett sista försök och hade en del hugg och stötar, men kunde inte få fiskarna att fastna. Men, det är som vanligt denna perioden, som det alltid är för min del, trögt. Men varje år glömmer jag av det. Övergången liksom. Men jag gör som vanligt, jag nöter och nöter tills de sitter där. Och snart kommer det fina fisket igång igen och då är denna perioden ett minne blott. 


Tills nästa gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar