21 maj 2015

Nu är fisket igång

Det har varit en riktigt trög period för min del de senaste tre veckorna. Bomturer, svårt fiske och hård vind. Förutsättningarna har vissa dagar varit bra, men ändå inte levererat någon fisk. Det tär på självförtroendet och man ifrågasätter sina kunskaper vilket är helt fel, för ibland är det bara trögt. Och jag har verkligen åkt runt mycket. Jag fiskar ungefär fyra olika platser per pass, men ibland lite färre. 
Hittills denna vecka så har fiskarna både ökat i antal krokningar men även i storlek. I tisdags så fick jag nöta ner en 47a som jag tog hem som matfisk. Jag avslutade mitt pass igår på samma ställe, och nu har det kommit in mycket fisk. Jag har också sett att staggen kommit in och nu har även spiggen börjat dyka upp i större stim. Hittar man spigg i vikarna så är det en god indikation på att det finns fet fisk i området. Jag ska berätta mer om mina teorier vid ett annat tillfälle. 

Jag hade ett ganska bra fiske igår med, då jag lyckades landa två fiskar där en var 51cm och den andra under måttet. Men, jag brände en riktigt fin fisk också. Jag hade sett den vaka en stund innan, då hela fisken varit uppe i luften. En riktigt grann öring. Jag tänkte att jag skulle stå kvar på platsen, trots att jag inte skulle nå ut till själva vaket. Jag fortsatte att fiska mot området i vattnet där den vakade, och till slut satt den. Pang, en sån rusning och vilken rush man får. Kände adrenalinet pumpa och det kändes som att jag krokat den bra. Det vibrerade i hela spöet och den börjar simma mot mig. Jag håller pressen jämn och tycker att jag gör bra ifrån mig, men det ska visa sig att jag har fel. När den är vid mina fötter så gör den ett ryck med huvudet och den är loss. Jag fick se hela fisken och uppskattar den till ca 2.5-3kg. Kanske mer. Det är svårt att avgöra. Men den finns kvar att få en annan dag. Hatten av och ibland måste öringarna få vinna. 

Jag beslutade mig för att åka till en annan plats, för nu när staggen är inne så kommer ståndplatsfisket igång igen. Jag hade många följen på den platsen, men inget som ville hugga riktigt. Det var en fisk som var riktigt stor, men de var mer nyfikna än sugna på att hugga. 
Tills nästa gång! 

Bild på fisken från i tisdags. 


Ny fluga som ska vätas ikväll :)





Fridens :)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar