23 juni 2013

Uppehåll, regn och stor vakande fisk

Var ute med min vän Michael inatt och jagade stor öring på en helt fantastisk plats. Utan att avslöja för mycket så var vi på västkusten ;) När man kommer fram till platsen tror man inte att det är sant. Magisk. Det bara skriker havsöring.

Platsen är liten, ungefär som jag upplever de flesta av mina spots. Ett par kvadrat här och ett par kvadrat där. Men det räcker. Gott och väl. Till skillnad från mina små spots på små ytor som inte ser något för världen ut, så var denna plats som sagt i det närmaste magisk. Ett guldkorn som jag är tacksam att jag fick fiska. 

Eftersom jag var ny på platsen så avböjde jag "första-fisket" och bad Michael instruera. Det tog bara ett par kast tills vi såg hur hans fluga hade en plog bakom. Det är löjligt spännande att se en fisk avslöja sig och ta plats bakom flugan. Två-tre kast senare så tar Michael kvällens första öring. En vacker bronsfärgad hona på 48+ cm. En riktigt fin fisk. Givetvis så steg förväntningarna fort.

Under hela tiden som vi fiskade hörde vi stora vak. I början när det var något ljusare kunde vi också se en hel del fisk. Det var mycket aktivitet runt platsen. Egentligen var alla förutsättningar perfekta. Det var alltså då min tur. Efter lite instruerande av Michael så satte jag igång. För mig gick det till en början inte så bra. Eftersom platsen också är liten så turades vi om att fiska. Jag försökte med både Zonker och Muddler innan jag träffade rätt. Michael däremot fick på en bra fisk efter ytterligare en halvtimma. En alldeles blank, fet och fin 55a. Han hade lagt ut ett ganska långt kast över ett strömmande parti när det small till. Full kondition och absolut värt att spara, men den återsattes.

Man kan säga att Michael visade vägen. Det är alltid trevligt och inspirerande att fiska med riktigt duktiga fiskare. Jag stod i valet och kvalet att fiska min räka som jag ofta gör, men valde till slut att sätta på en svart Woolly Bugger med silverskalle. Det skulle visa sig vara ett korrekt drag. Drog ut ett par kast och till sist small det till. Ordentligt. Kände med ens att det var en bra fisk. Hugget avslöjade mycket av kvaliteten. När jag gjorde mothugget och sen skulle lyfta toppen på spöet så tog det emot. Efter ett tags drillande så landades en fin 57a på nästan 2kg. En riktigt grann hona som verkligen gav allt hon hade.

Vi fiskade sen av och till på platsen men den stora öringen fortsatte att gäcka oss. Man hörde tydligt att fisken var stor. Det slafsade ordentligt när den gick upp och tog byten i ytan. Under hela passet vi hade så hann vinden vända från syd till syd-ost och sen tillbaka till syd med många kraftiga skurar. Alltjämt efter varje skur var det hett.

Jag lyfter på hatten tackar med stor ödmjukhet Michael för chansen att fiska en sådan fin plats.

Tills nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar