17 juni 2013

Abstinens och sent fiske.

Jag har varit borta på tjänsteresa igen, så fisket har såklart fått lida. Men idag skulle jag bara fiska. Punkt. 

Jag var bra sliten imorse för att jag hade varit på ett litet kalas igår, så jag stod faktiskt en kort sekund i valet och kvalet. Tack och lov så blev det fiske. 

Jag kom ner till den första platsen runt 17:50 och började fiska av en spets. Omedelbart så visade sig en fin havsöring som såg ut att hålla måttet. Men, denna fisk var trög. För trög. Den gjorde ett par utfall mot min fluga men den såg inte taggad ut som de kan göra. Så jag lät fisken vara ifred. Gick vidare på sträckan och fiskade av lite överhäng. Men, ingen större lycka. Till slut så fick jag iallafall en fisk på kroken. En fin 40cm öring som jag snart hade satt tillbaka. 

Jag tyckte nog att fisket inte riktigt levererade på platsen och det var alltjämt trögt. Dessutom så hade vinden lagt sig helt, vilket är trevligt, om det inte vore för de satans knotten. Det är sanslöst vad de är jobbiga ibland. Jag fick helt enkelt nog. Så jag drog vidare. 

Nästa plats är en favoritspot. Här har jag haft fint fiske hela året. Faktum är att de två första fiskarna denna säsongen togs på denna plats. Jag hade också riktigt fint fiske här för ett antal veckor sedan så jag vet att det går fisk här. 

Det tog inte många kast förrän jag kände lite stötar i linan. Men inget som direkt ville fastna. Det blåste en del då jag valt att gå upp i vinden. Det är lite halvlurigt att fiska natt med en del vind i ansiktet, men det gick. När jag stått och nött ett tag så känner jag små drag i flugan igen. Jag fortsätter hemtagningen och en stöt till. När jag i princip har tagit hem all lina drar det till ordentligt. Pang, den sitter. Då det är relativt mörkt plus att jag inte tagit på mig pannlampan än så har jag svårt att avgöra vilken kvalitet det är på fisken. Men, den ska snart visa sig. Den gör ett hopp och jag ser att den är bra. Den stångas i ca 5 minuter innan jag lyckas håva den. Det är en stålblank hona på 55cm. Den väger ca 2kg. Det är lycka. Lite senare så krokar jag en fisk på ca 50 som får simma tillbaka. En lyckad fiskeresa helt enkelt. 

Tack för att du tittade förbi. Tills nästa gång, håll till godo :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar