6 juni 2013

Fet sommaröring

Jag har varit på många tjänsteresor på senaste, så fisket har fått lida lite. Men, som jag har förstått på många rapporter från vänner så har fisket inte varit enkelt. Det är ju en trög period i Maj. Men nu verkar det ha kommit igång igen. 

Jag vet att jag har sagt det innan, men jag tycker att det är värt att nämna igen. Jag fiskar i princip enbart på huggperioder. Jag har en app som jag använder mig av, och jag koncentrerar mitt fiske på dessa utsatta tider. Jag har också många gånger fiskat på tider som det inte är huggperiod, som referens, och jag anser att huggperioderna stämmer bra. Riktigt bra. Så mitt råd är att skaffa appen som heter Fishing calendar eller en klocka eller liknande. 

Igår gick jag lite tidigare från jobbet för att få fiskat lite. Jag och min vän Mikael har en plats, som jag hittade för ett par år sen som kan hålla ordentligt stor fisk. Mikael har fått två giganter där och det är samma för mig. Igår var inget undantag. Vattnet var precis så färgat och lite "bösigt" som det ska vara. Det strömmade lite mot vinden och platsen såg het ut. Solen var i moln och det blåste ganska kraftigt. Alltså helt perfekt för denna platsen. Berget är också ganska högt så solen lägger sig bakom toppen relativt tidigt på dagen. Jag tror att det är en av anledningarna till att platsen är så unik. 

Jag hade givetvis riggat innan jag kom ner för jag vet att det är smyga som gäller. Jag la ut ett kast en bit från spoten och såg att jag hade ett följe. Det var ingen större fisk, men alltid kul med lite kontakt. Nästa kast la jag mer eller mindre perfekt på spoten som man ska göra. Lät flugan sjunka lite och tog hem. När flugan nästan är helt inne så ser jag en stor fisk som följer. Den är intresserad, men den vänder snart ner igen. Jag ser då att jag har lite tång på kroken och inser vad som gick snett. Rensar kroken och lägger ut ett kast till. Backar lite så jag inte har tafs innanför toppöglan. Tar hem snabbt och i korta drag, och väldigt nära kanten så tar fisken. Boom. Det är den stora fisken. Jag ser med en gång att den är fet och i bra kondition. Drillar i ca 5 minuter innan jag lyckas landa den. Fisken är en grann hane på 54cm och 2100g. Inte illa alls och den är tagen på Apetrollet.

Håll till godo!


 
Jens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar