10 maj 2012

Gråväder, hård vind och många fiskar

När jag vaknade i morse, hade jag sovit dåligt med feber hela natten och var inte den piggaste av själar på jorden. Dagen innan norr om Göteborg hade bjudit på ett fantastiskt bra fiske med många öringar över måttet, så det kändes inte alls bra att inte riktigt få ha kvar känslan i kroppen från Onsdagen. Totalt landade jag 16 öringar där medelmåttet hamnade på runt 35. Jag hade flera fiskar över mått och var mer än nöjd med mina prestationer. Jag fiskade totalt av 3 olika platser som jag vet kan hålla stor fisk. Brände ett par fina med. Men, hatten av och nästa gång så sitter det en finfin igen.

Så, åter till dagen som löpte förbi utan något speciellt sug efter gårdagens bravader. Men, vid 18, bestämde jag mig för att göra ett försök i busvädret. Det finns en fin plats i närheten av min bostad som jag besöker mellan varven, speciellt när det är hård sydlig vind. Platsen är skyddad men ligger ändå så bra till att om det blåser ordentligt, så snurrar vinden in i viken där jag fiskar. Det skapar en fin vindkant vid en av uddarna och helt plötsligt är det skarpt läge. Hann mer eller mindre bara ta mig ut till en sten då första fisken tog flugan. Fisken tog ca 20 meter ut och det var knappt att jag kunde kroka den. Den gjorde en rusning mot en av stenarna ute i viken och vände tvärt. Det var en bra fisk. Det kändes som att den häll måttet. Tyvärr fick jag inte se så mycket mer av fisken. Den visade sig inte riktigt innan den valde att släppa. Men, att det var fisk där gav mig en indikation på resterande timmar vid platsen.

Jag fiskade av två andra stenar i viken och snart var klockan 22.00. Jag lyckades också kroka min första näbbgädda för säsongen och det säger en hel del om fisket en tid framöver. Mindre dagar och mer morgnar/kvällar. Det känns också som att nattfisket snart kan komma att ge resultat. Det blir nog ett test lite längre fram för att se om det kan bära frukt. Jag har en lite idé om var jag ska lägga fisket den natten.

Totalt lyckades jag landa 10 öringar idag, där 3 höll måttet och en näbbgädda. Eftersom näbbgädda även kallas minuspoäng, så kan vi säga att jag landade 9 öringar. En tjock vacker blank fisk på 46, och två på 45-46. Resten av fiskarna var i bra kondition, men en storlek för små.

På de senaste veckorna har jag enbart fiskat med märlor eller guldskallar. Det är väldigt basala flugor som tar ca 7minuter att binda. Idag fiskade jag uteslutande med en guldskalle. Samtliga fiskar, även de jag bommade tog på flugan. Enkelt, och smidigt, tycker iaf jag.

Tills nästa gång.

Adios




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar