28 maj 2012

Head and tail

Var häromdagen på en av mina favoritplatser och fiskade på en huggperiod. Jag tror på huggperioder och har en app som jag använder flitigt. Perioden skulle starta vid 22 och vara i ca 2 timmar, så jag passade på och få mig ett kvällspass. Kom ner till vattnet runt 21 och det var väldigt lite aktivitet. Såg någon enstaka vak och kände väl att det kanske skulle kunna bli svårt idag. Jag såg däremot en hel del små stim med gråsej som vandrade fram och tillbaka i tången. Det känns också som att fisken där jag var är mer präglad av att äta fisk än något annat. Maginnehållet på mina senaste bra fiskar har varit sill och annan småfisk.

Hursomhelst, så hade jag riggat min utrustning och hade på en liten guldskalle, som jag haft så bra fiske med på senaste månaden. 90% av all fisk jag fångat har jag gjort med små flugor med guldskalle. Idag hade jag samma strategi, som inte fungerade såklart.

När klockan närmade sig 22 hade det börjat vaka lite fram och tillbaka över viken där jag var, och även på min udde. När jag stod på udden såg jag en stor fisk som gjorde ett head and tail vak. Jag försökte febrilt nå den, men lyckades aldrig riktigt komma fram. Fisken visade sig en knapp kvart senare igen, med samma lugna vak. Den gjorde så kanske 5 gånger, innan jag till slut knäckte koden. I min ask låg en Wooly bugger löst, och jag såg det som ett tecken. På med flugan och ett långt kast. Första kastet tog en liten torsk, andra en liten öring. På tredje kastet, efter att jag sett den stora fisken vaka igen, så small det. Den stora tog. Den gav mig en bra fight, och efter en stund så hade den kapitulerat. Det var en grann öring på ca 55 och runt 2 kilo som hade tagit min fluga.

Den fick åka med hem som matfisk. Ikväll blir det nog ett pass till.

Håll till godo.


Tills nästa gång!

Adios

5 kommentarer:

  1. vad kör du med för app'? :)

    /fishing.blogg.se

    SvaraRadera
  2. För att blogga? Blogger har en egen app. Men jag kommer nog byta snart, för jag har fått en hemsida. Så jag kör nog min blogg därigenom.

    SvaraRadera
  3. " Jag tror på huggperioder och har en app som jag använder flitigt" är det tidvatten app du har?

    SvaraRadera
  4. Jag har fishing calender. Funkar klockrent. Om man tror på det ;)

    SvaraRadera