29 apr. 2012

Ny fin fisk

Efter ett efterlängtat uppehåll på fisket.. Eller ja, uppehåll och uppehåll.. Vi börjar om.

Efter mindre fiske de senaste dagarna efter min fina fisk på 2.5kg, så bestämde jag mig för att göra ett försök idag. Hade tidigare haft korrespondens med Mikael för ett eventuellt fiske på kvällen. Han skulle med sin kusin Jonas till en plats i Göteborg. Det resulterade att vi möttes upp. Jag hade spanat sjökortet för platsen som sig bör innan avfärd och sett ett fint litet sund som jag tyckte såg intressant ut. Även Mikael hade påpekat detta innan, men han hade inte provat platsen själv.

Innan jag tog mig dit så ville jag prova ett annat litet sund som jag vet håller fisk mellan varven då jag fiskat där flera gånger tidigare. När jag kom ut till sundet insåg jag hur lågt vattnet var. Det kändes som att det var närmare en halv meter under normalt, frånlandsvind och fint väder. Så jag hade svårt att övertyga mig själv om förutsättningarna. Men men, ingen tid att spilla. Jag fiskade av platsen och förstod att det inte stod någon fisk där just då. Jag tänkte att jag skulle prova igen när mörkret gjort sitt inbrott.

Gick vidare ut till nästa sund, den plats som jag spanat in. Ställde mig så högt upp som möjligt på berget för att försöka få en överblick av botten osv. Det såg onekligen hett ut. Men, fullkomligt strömlöst. Kände vinden snurra runt udden jag stod på och tänkte att här skulle nog vara fint om vinden låg rakt på och om det var lite tryck i vattnet. Jag kikade då över en liten bergsknalle och såg en finfin ingång till sundet med en liten bank som låg som en spets ut i vattnet.

Med en gång tänkte jag; det är inte helt olikt förra platsen jag fick fin fisk på. Tänk om... Jag tog mig ner till närområdet av spetsen och spanade lite. Såg ett litet vak en bit ut men hade svårt att avgöra om det var någon stor fisk. Jag tänkte jag skulle vila platsen med en gång, så jag ställde mig kanske 5 meter där ifrån och kastade ett par loja kast. Plötsligt ser jag i ögonvrån att det vakar tätt till vänster om banken. Går försiktigt mot den med halva linan i luften och lägger ett kast. Två drag senare så smäller det till. Det är en fin fisk som tagit flugan. Den gör ett antal rusningar och visar sig flera gånger. Jag sätter mig till slut på knä och lyckas landa den i håven. Fisken väger 1.5kg och är 52.5cm. Den har sill i magen och är alldeles spegelblank. Jag bockar och bugar allra ödmjukast för både fight och för en fin matfisk.





Både Jonas och Mikael hade fisk idag. Mikael såg fel på längden på sitt spö och satte tillbaka en 47cm. Jag vet dock inte om den var i bra kondition, men av bilderna att döma så var det en bra fisk.

Tack för en trevlig kväll.

Tills nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar