29 sep. 2015

Blankfisk i slutet av September

Det har verkligen varit en lite trögare period det senaste, med mycket smått och luriga förhållanden. Jag har haft OK fiske, med många fiskar, men inga direkt stora. För ett par veckor sedan landade jag två bra havsöringar trots allt. En på ca 50 och en på 47 kanske. Båda i bra kondition men färgade. Jag har en form av ovilja att fiska på färgade fiskar, men för att kunna få någon blank bra fisk, så måste man ju nöta. Och de finns ju onekligen därute.

Idag hade jag planerat att fiska på en av mina favoritplatser, som normalt under sommar och även sensommar är ofiskbara på grund av allt gräs som gör platsen omöjlig. Men, om det blir lite kallt i vattnet och gräset försvinner så är detta en fantastisk plats. Här har jag sett många stora fiskar, tappat flera, men även landat en hel del kraftiga fiskar. Mycket är tur, men jag tycker att det gäller att hålla koll på platserna, för när det är läge så kan säsongen vara nära slutet, som idag, men hålla bra med fiskar.

Jag fiskade en udde först och hade ett par små efter och även på och kände spontant att just den lilla ytan enbart skulle hålla smått, så jag valde att tänka om. Jag var för övrigt under passet nära på att lägga av flera gånger, då jag hade vinden lite jobbigt från höger. Men, jag fortsatte. La ut ett par kast och ganska snart hade jag en liten på kroken. Den hoppade av precis innan den skulle avkrokas, så hatten av för den lilla kämpen. La ut tre kast till och kände något rycka i flugan, gjorde en paus och sen small det. Öringen tog på kort lina och när jag lyfte spötoppen så kände jag att det var lite drag och vikt i den. Inte förrän jag ser att den går upp med både stjärtfena och ryggfena och plogar lite i vattnet inser jag att det är en riktigt fin fisk. Jag trodde först att den var mycket mindre. Jag drillar en kort stund tills jag får in den nära och då ser jag att den är blank. Det hör inte till vanligheten att jag får blanka fiskar så här års, men denna var verkligen helt stålblank. Jag drillar en kort stund till och lyckas landa den. Fisken är prick 60cm i mycket god kondition och väger en bit över två kilo. Jag har dessvärre ingen våg, men jag litar på mitt omdöme.

Jag bytte plats efter en liten stund och kastade av den nya viken. Lyckades kroka en 47a till precis innan mörkret föll, men efter det så blev det inget mer. Den återfick sin frihet och jag fick ett ypperligt slut på säsongen. Jag har ett pass kvar imorgon, då jag ska fixa med båten. Möjligen kommer det ett nytt inlägg.

Håll till godo!

 Fin fet blank öring :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar