24 apr. 2015

Grumligt vatten och bra fiskar

Var ute och fiskade i förrgår. Eller ja, på veckorna är jag ute varje dag efter jobbet. Så jag fiskade igår också :) Dels för att jag har en passion som heter havsöringsfiske, men också för att jag behöver själsflykten.

Nu har jag stött på fisk på djupet också, så jag valde en lite djupare fiskeplats. Det finns grundområden på platsen med, men där går det inte att fiska lika effektivt.

När jag tacklat klart kom jag ner till vattnet. En vit räkimitation som fluga. Detta är en plats man smyger på. Jag hade på avstånd sett små vak i utan. Så jag la försiktigt ut ett kast, mest för att få ut lite lina.  Ett kast till nära kanten, och precis innan jag skulle lyfta flugan så satt den där. En fin fisk på mellan 45-50. Den kom från ingenstans. Jag tittade inte bort i mer än en halv sekund och pang, så sitter den. Den ger mig en bra fight och jag landar den i tången. Faktum är att jag håvar mindre och mindre hela tiden. Det känns mycket bättre att dra upp fisken i tången och sen kroka av istället för att ta in något i håven som jag måste lyfta ur. Fast, de fiskarna jag behåller håvar jag. Men då jag enbart tar upp ca 10-15 per år så kommer håven mest bara vara med. Får man en modell större fisk så kan ju en håv vara nyttig. 

Jag fortsatte att fiska i området och snubblade snart på fler fiskar. Största för kvällen var på 55-57cm. Men den fick simma tillbaka. Alla förutom den första tog relativt djupt. På långsam hemtagning. 

Nu har jag drillat lite bättre fisk på mina prylar och jag måste säga att jag är imponerad av rullen. Fiskarna jag fick drog ut en del lina och rullen svarade bra. Samma sak med spöet. Riktigt fint. 

Jens
 5000DD Reel. 
Fin fisk avkrokad i tången. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar